O Banco Sabadell Galego coa colaboración da Confederación de Empresarios de Galicia (CEG) e o Grupo Arola, organizan unha xornada de traballo para acompañar ás empresas galegas no proceso de internacionalización, nunha contorna comercial global volátil no que as decisións políticas, os acordos multilaterais e as tensións económicas, moldean un panorama dinámico que afecta directamente ás empresas.
Explican que a actual situación do comercio internacional fai preciso reflexionar sobre a necesidade de ser especialmente rigorosos na análise dos impactos para as empresas e anticiparnos na procura das mellores solucións.
A "Xornada de Negocio Internacional: Situación arancelaria no contexto xeopolítico actual" subscríbese dentro das actividades pactadas entre a CEG e o Banco Sabadell Galego, tras a renovación do convenio entre ambas as entidades, mediante o cal ademais de fomentar a procura de solucións de financiamento específicas para investimentos en materia de sustentabilidade, promóvese a organización de encontros empresariais e tribunas con relevantes autoridades económicas, para acompañar aos empresarios, proporcionándolles asesoramento especializado e información sobre os produtos e servizos que necesitan para xestionar este camiño con éxito.
Segundo a directora de negocio de Internacional de Sabadell Galego, Susana Sánchez, "a actual volatilidade xeopolítica fainos ser cada día máis conscientes da necesidade que teñen as empresas galegas de abrirse a novos mercados. E é que agora máis que nunca, as empresas deben ampliar o número clientes e áreas xeográficas de destino. Desta forma poderán minimizar o impacto nas súas contas de resultados que poidan provocar futuros acontecementos internacionais como as máis recentes sancións a Rusia ou a política arancelaria do goberno Trump. É importante cubrir con axilidade eses gaps en determinados mercados e isto é posible se de forma continua faise prospección e disponse dun compañeiro de viaxe bancaria adecuado".
Pola súa banda, o presidente da CEG, Juan Manuel Vieites, explicou que "as pemes galegas han demostrado unha resiliencia extraordinaria en crises pasadas. Pero é certo que a súa marxe de manobra é menor que o de grandes multinacionais. Por iso é esencial que haxa acompañamento público en forma de liquidez, fiscalidade adaptada e apoio na diversificación de mercados".
Detalla que os impactos estimados nas empresas teñen que ver maioritariamente "co aumento dos custos de produción. Gravando tanto bens intermedios como materias primas, as empresas ven obrigadas a asumir maiores gastos que, en moitos casos, terán que trasladarse ao consumidor final para reducir o impacto económico; ademais do inmediato impacto directo nos custos tensiona as cadeas de subministracións globais mundiais. Estas cadeas de subministración están impulsadas principalmente por pequenas e medianas empresas, con menos capacidade de adaptación aos cambios e á posible asunción de sobrecustos e tensións económicas".
Advirte que "a falta de transparencia, previsibilidad e certeza xurídica que se xera con estas políticas comerciais é outro elemento crave e como elemento de risco engadido, débese considerar un escenario no que se produza un desvío masivo de bens cara ao mercado europeo de parte dos fluxos comerciais bloqueados polas medidas norteamericanas".
Vieites avanza que "moitos dos bens suxeitos a novos aranceis buscarán mercados alternativos, sendo Europa posiblemente o principal receptor destas desviacións. Esta presión comercial é especialmente sensible nalgúns sectores, entre os que se atopa o sector téxtil e do calzado. Estes operadores ven obrigados a competir en clara desigualdade de condicións fronte a producións de bens doutros países que actúan con prácticas comerciais pouco transparentes, con subsidios encubertos ou sobrecapacidad produtiva que danan seriamente a competitividade europea e pon en perigo a seguridade e saúde dos seus consumidores".
Ante este escenario, desde a Confederación de Empresarios de Galicia consideran que para o mantemento da competitividade das empresas é necesario que "no marco da Unión Europea se aúnen esforzos para tratar de minimizar o impacto no mercado único; evitar caer en dinámicas que potencien a proliferación de medidas proteccionistas; e diversificar os nosos mercados, pero tamén seguir promocionando e impulsando os nosos produtos en Estados Unidos".
Tamén explicou que EE.UU. ten neste momento "un peso menos relevante na economía mundial, pero a súa maneira de operar, con políticas máis agresivas, volveuse menos multilateral que en épocas de maior poder. A sociedade estadounidense percibe a China como unha ameaza e considera a globalización como algo negativo. Por tanto, a política económica de Trump pretende impor aranceis cos que se perseguen unha serie de obxectivos (en ocasións contraditorios entre si): incrementar a recadación, crear empregos manufactureros e reindustrializar EE.UU., reducir o déficit comercial, depreciar o dólar; Trump está a construír o seu relato sobre a base de que EE.UU. debe exercer o seu poder porque "ata agora os demais estivéronse aproveitando deles". E Europa está a ser paciente e deixando actuar aos mercados".
Segundo BusinessEurope, en 2023 as exportacións de bens e servizos entre ambas as rexións alcanzaron cifras marca: EE.UU. exportou á UE bens por valor de 347.000 millóns de dólares e servizos por 427.000 millóns. Pola súa banda, as exportacións da UE a EE.UU. alcanzaron os 503.000 millóns de euros en bens e 319.000 millóns en servizos.
Doutra banda, o investimento directo estadounidense en Europa alcanzou os 2,7 billóns de dólares en 2022, mentres que o investimento europeo en EE.UU. xerou unha actividade económica de 2,4 billóns de dólares, sostendo directamente millóns de empregos.
No ámbito estatal, as exportacións cara a EE.UU. supuxeron no ano 2024, 18.100 millóns de euros, isto é, o 1,1% do PIB nacional, con todo, a dependencia do mercado americano é maior, xa que tamén se ha de ter en conta a triangulación que se deriva da subministración de bens que proporcionan as empresas españolas a exportadores doutros países, sobre todo europeos.
Un arancel xenérico do 10% e do 25% no caso concreto da automoción, o aceiro e o aluminio, mantendo a hipótese do traslado completo ao prezo final, segundo as estimacións de CEOE, tería un impacto para España de 1.910,18 millóns de euros.
Leste mesmo suposto, pero cun arancel xenérico do 20%, impactaría na economía española en forma de 3.552,81 millóns de euros.
As exportacións galegas cara a Estados Unidos experimentaron unha tendencia crecente, en 2024 alcanzáronse os 804,47 millóns de euros, un aumento do 37% respecto de 2019, abarcando sectores agroalimentario, tecnolóxico ou industrial.
O incremento sostido das exportacións de alimentación, bebidas e tabaco alcanzou en 2024 os 113,91 millóns de euros, un 84% máis que en 2019.
"A dependencia de certas materias primas provocará que a entrada dos aranceis se traslade aos mercados a través de subidas de prezos e prexudique a competitividade das nosas empresas. Por tanto, é necesario monitorizar a situación e non perder de vista posibles impactos tanto nas exportacións, como nas importacións", remata Vieites.
Durante a xornada participaron tamén Juan Luís Candamo, director da Oficina de Grandes Empresas Galicia Centro do Banco Sabadell Galego e Alejandro Arola, presidente do Grupo Arola, quen apreciou a reacción da UE: "reaccionou dunha maneira adecuada, abrindo unha canle de comunicación e negociación. Se vemos o que está a pasar, a EEUU xa asinou un acordo con Reino Unido, todo dá a entender a que hai certa tendencia a chegar acordos, especialmente en canto á situación duns aranceis altos, nalgúns casos imposibles como no caso de China. Estados Unidos tiña un déficit comercial e creo que ese arancel do 10% vaise a quedar moito tempo, pero estamos no bo camiño de establecer solucións". Tamén resaltou que "o mercado americano é un mercado moi competitivo e moi difícil de acceder, o esforzo das empresas é enorme, vale a pena esperar a ver como evolucionan as cousas". En canto ás alternativas falou de Mercosur como complementario, pero insistiu en que o mercado é insubstituíble, tanto pola magnitude, como polo seu alto poder adquisitivo.