España é un país de emprendedores e de emprendedoras. Cada vez máis mulleres protagonizan en Galicia o desexo de impulsar un proxecto empresarial e asumir os desafíos que xurdan do mesmo, pechando brechas de xénero como a dixital ou a falta de confianza. Sen ir máis lonxe, en 2020, as iniciativas emprendedoras das mulleres na comunidade galega superaron á masculina, o que sitúa a un 19% do total das mulleres adultas galegas involucradas ou con intención de facelo nun proceso emprendedor.
Con motivo da Semana da Educación Emprendedora, a Confederación de Empresarios de Galicia organizou esta mañá no Auditorio Centro Obra Social ABANCA de Santiago de Compostela, coa colaboración con Coca-Cola, unha xornada na que a profesora titular do Departamento de Economía Financeira e Contabilidade da USC, Isabel Neira, presentou os principais datos relativos a Galicia do estudo elaborado polo Observatorio do Emprendemento de España con datos de Global Entrepreneurship Monitor (GEM), en colaboración con ENISA e Coca-Cola, e realizado no marco de XIRA Mujeres, o programa de capacitación e formación para o emprendemento de Coca-Cola.
No seu obxectivo de impulsar o emprendemento feminino, Coca-Cola celebra este ano a sexta edición de XIRA Mujeres, o programa de formación e capacitación dirixido a mulleres de entre 18 e 60 anos que queiran emprender en sectores como o da alimentación e as bebidas ou o do lecer e o turismo. “O informe sinala a relevancia que dan as emprendedoras para contar cos coñecementos e habilidades necesarios para poñer en marcha un proxecto emprendedor. De aí a importancia de programas como VIRA Mujeres, que Coca-Cola puxo en marcha fai cinco anos, que contribúen a formar, capacitar e ofrecer ferramentas que lles axuden na posta en marcha dunha iniciativa de negocio”, subliñou a xefa de Comunicación da área Noroeste de Coca-Cola Europacific Partners Iberia, María Sande, tras a inauguración da xornada, que correu a cargo do presidente da Confederación de Empresarios de Galicia, Juan Manuel Vieites.
Na súa intervención, Vieites destacou o propósito da CEG de impulsar o papel da muller emprendedora e mostrouse convencido de que “para conseguir que as oportunidades emprendedoras sexan igualitarias, debe actuarse tanto desde a empresas en xeral e as entidades financeiras a través do financiamento a proxectos; pero tamén desde o sistema educativo e a actuación das administracións co apoio ao emprendemento”.
Pola súa banda Sande destacou que “un dato moi revelador que este informe desvela é que preto dun 80% dos proxectos de emprendemento iniciados por mulleres levan a cabo a súa actividade no sector servizos e, deles, un 48% van dirixidos ao consumidor final”.
A profesora da USC Isabel Neira, pola súa banda, foi a encargada de ofrecer as principais conclusións do informe relativas á comunidade galega. As mulleres, que continúan por segundo ano consecutivo liderando as iniciativas emprendedoras, considéranse preparadas para emprender no mesmo nivel que os seus homólogos masculinos; con todo, nos momentos de incerteza derivados da crise ocasionada pola Covid19, “só o 20% percibían oportunidades, fronte ao 33% dos homes”.
Os datos de percepción presentados indican, tal e como explicou Neira, que, para o 39% delas, emprender “é un proceso asumible”, e que un 56% considera que sabe como facelo, sendo para o 50% unha boa opción de carreira profesional; con todo, subliñou a docente, “o medo ao fracaso continúa como unha espada de Damocles para o 44% das emprendedoras”. “Trátase de percepcións que sempre manifestan nun ton máis pesimista que os seus homólogos masculinos, pero que con todo lévanlles a liderar todas as fases do proceso emprendedor, incluíndo as futuras iniciativas nas que supoñen máis da metade das persoas que, a pesar, da crise, teñen intención de emprender no futuro un 7% das mulleres maiores de 18 anos”, sinalou.
Motivacións para o emprendemento
O estudo elaborado polo Observatorio do Emprendemento de España con datos de Global Entrepreneurship Monitor ( GEM), e en colaboración con ENISA, Empresa Nacional de Innovación, e Coca-Cola, e realizado con motivo da celebración do quinto aniversario de XIRA Mujeres recolle, ademais, os diferentes perfís que se observan ao estudar as motivacións que impulsan o emprendemento. Na súa maioría, sinalou Neira, figuran as mulleres que emprenden para “gañarse a vida ou por continuar coa tradición familiar”; en menor medida atópanse as motivacións relacionadas con “xerar renda ou riqueza alta”, un feito que, segundo a profesora da USC, “leva a que ao redor da metade das iniciativas reais xa establecidas sexan de niveis de renda baixo”.
Doutra banda, outro dos temas abordados durante a presentación de conclusións do informe foi a consolidación da rexeneración de empresas. Así, aínda que no 71% das empresas de máis de tres anos dirixidas por mulleres as súas promotoras teñen máis de 45 anos, as mozas de menos de 35 anos supoñen o 42% nas iniciativas futuras, tendo ademais niveis de formación altos -no 42% dos casos, un nivel formativo profesional ou universitario-. En definitiva, concluíu Neira, “as mulleres son peza crave no emprendemento galego, consolidándose en innovación e competitividade, pero continuando a necesidade de traballar a percepción da contorna económica e da súa posición de liderado na sociedade”.